• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Start Szkoła promująca zdrowie

Szkoła promująca zdrowie

Email Drukuj PDF

Szkoła promująca zdrowie (dokument w formacie *.pdf)

 alt

Standardy szkoły promującej zdrowie

Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania określone
w podstawach programowych kształcenia ogólnego i innych obowiązujących aktach prawnych i ponadto:

Pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie.

Zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający:
− uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej (w tym rodziców) i społeczności lokalnej,
− skuteczności i długofalowości działań.

Prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności.

Tworzy klimat społeczny sprzyjający:
− satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników,
− zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników,
− uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej.

Tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników.

 

Koncepcja szkoły promującej zdrowie:

Według dokumentów programowych Światowej Organizacji Zdrowia Szkoła Promująca Zdrowie ma trzy główne cechy:

 

ž                  Edukacja zdrowotna jako nieodłączny element programu nauczania.

ž                  Etos zdrowia w szkole (czyli to wszystko, czego uczy przebywanie w szkole, a nie nauczyciel).

 

ž                  Współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną.

 

Nowy Model Szkoły Promującej Zdrowie

altźródło: www.ore.edu.pl

 

"Zdrowych Świąt!"

 

W Wielkiej Brytanii przeprowadzono badanie, które porównywało kaloryczność i wartości odżywcze świątecznych posiłków z różnych europejskich krajów. Okazało się, że nasza wigilijna kolacja zajęła wysokie trzecie miejsce – wyprzedzili nas tylko Francuzi i Czesi.

            Polskie menu wigilijne zawiera około 2400 kcal. Mogłoby wydawać się dużo, ale w porównaniu do brytyjskiego, które wynosi aż 6000 kcal, jest jak ubogi posiłek, ale czy mało smaczny? Na czym polega fenomen zdrowia polskiej wieczerzy?

            Po pierwsze, w większości polskich domów rezygnuje się z tłuszczów pochodzenia zwierzęcego i mięsa, które nie zawsze mają pozytywny wpływ na nasz organizm, więc już to czyni ją zdrowszą. Po drugie, większość osób pozostaje wierna tradycji i z roku na rok przygotowuje te same potrawy własnoręcznie. Jedzenie przyrządzone przez nas zawiera składniki doskonale znane, pochodzące ze sprawdzonych źródeł i pozbawione wielu niezdrowych dodatków. Po trzecie wigilijne menu to bogactwo składników odżywczych, wśród których znajdziemy, np. dobroczynne kwasy tłuszczowe, błonnik czy witaminy. Zatem świętujmy - na zdrowie! A oto polecane tradycyjne potrawy.

1. BARSZCZ CZERWONY jedna z najzdrowszych oraz najmniej kalorycznych potraw na stole wigilijnym. Oczywiście pod warunkiem, że przygotowywana jest na prawdziwych burakach, które mają wiele cennych witamin (np. witaminę C czy te z grupy B) oraz minerałów (wapń, potas, magnez). Zawarty w nich błonnik zapobiega zaparciom – warto wiedzieć, że przedostaje się do płynu podczas gotowania, więc nie musimy zjadać tu samych buraków. Te warzywa dobrze wpływają też na funkcjonowanie wątroby i pomagają zwalczać zgagę. Mają też właściwości przeciwnowotworowe.

2. RYBY - na stole wigilijnym królują przede wszystkim: karp, śledź, łosoś, dorsz, pstrąg czy szczupak. Ryby są źródłem między innymi białka i tych najcenniejszych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 (jest ich najwięcej w rybach tłustych). Kwasy omega-3 mają bardzo dobry wpływ na nasz organizm – redukują ryzyko wystąpienia niektórych chorób przewlekłych, np. układu krążenia czy nowotworów. Są bardzo ważne w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych i żywieniu niemowląt. Prawdę mówiąc, by uzyskać takie efekty, trzeba je jeść regularnie, ale może Wigilia to dobra okazja, by zacząć.

3. KAPUSTA – produkty, które zawierają (pierogi, uszka, łazanki, kapusta z grochem) są źródłem witaminy C i błonnika. Kapusta z grochem dostarczy nam przede wszystkim błonnika, a także wapnia iżelaza. Groch, jako roślina strączkowa, będzie doskonałym źródłem wysokiej jakości białka. Potrawa ta dobrze wpływa na naszą gospodarkę hormonalną, a także przyczynia się do zmniejszenia ryzyka miażdżycy i udaru. Aby zmniejszyć problem wzdęć, warto dodać przyprawy takie jak cząber, kminek czy majeranek.

4. PIERNIK I KUTIA - wśród słodkich dań polecany jest piernik i kutia. Ten pierwszy zawiera rodzynki iorzechy, które są źródłem witamin z grupy B, magnezu i błonnika, a zawarte w cieście przyprawy przyspieszają trawienie. Kutia, choć bardzo kaloryczna, zawiera wiele cennych witamin i składników odżywczych (zwłaszcza w maku), a wśród nich witaminę A, D, E, C, B1, B3, wapń, cynk, żelazo, magnez, błonnik czy nienasycone kwasy tłuszczowe. Potrawa ta pomoże w trawieniu i poprawi perystaltykę jelit.

5. KOMPOT Z SUSZU jest co prawda kaloryczny, ale jego pozytywny wpływ na organizm sprawia, że nie warto z niego rezygnować. Suszone owoce zawierają dużo błonnika, a także substancje, które pomogą nam strawić kolację. Kompot dostarcza nam węglowodanów, potasu, żelaza i wiele witamin (A, C, E i z grupy B)

6. PRZYPRAWY zawarte w potrawach wigilijnych – kminek, cząber, majeranek, lubczyk, pietruszka czy cynamon wspomagają trawienie, pobudzają produkcję soków żołądkowych i działają rozgrzewająco, dlatego warto sypnąć nimi szczodrze do naszych potraw wigilijnych*.

                                                                                                                     I. Pieńkos-Supieta

Zdrowych świąt Bożego Narodzenia oraz smacznych potraw

życzy

                                   Zespół do spraw promocji zdrowia                         

                                                                                        *Na podstawie artykułu Moniki Prześlakowskiej

 
English German Polish

nauczyciele

Logowanie