• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Start Szkoła promująca zdrowie

Szkoła promująca zdrowie

Email Drukuj PDF

Pierwsza pomoc w stanach nagłych – część 2

 

5 kwietnia uczniowie drugiej klasy biologiczno-chemicznej wzięli udział w kolejnym szkoleniu zorganizowanym w ramach współpracy  ze Stacją Ratownictwa Medycznego FALCK MEDYCYNA w Sławnie.   

Tym razem tematyką zajęć było udzielanie pierwszej pomocy w przypadku powstania różnego typu ran na ciele człowieka. Uczniowie, po krótkim powtórzeniu wiadomości omawianych już wcześniej na lekcjach biologii, poznali rodzaje ran, stopnie poparzenia skóry oraz różnice pomiędzy krwawieniem i krwotokiem. Pod kierunkiem ratownika medycznego - pana Krzysztofa Toty mogli przećwiczyć techniki zakładania opatrunków uciskowych oraz osłaniających, z których największe zainteresowanie wzbudziło zakładanie opatrunku na dłoń, szyję i głowę. 

       Odbyte szkolenie w ramach realizacji programu Szkoły Promującej Zdrowie znacznie poszerzyło wiedzę uczniów zgodnie z profilem klasy.

 

Szkolenie zostało zorganizowane przez nauczycielkę biologii panią Anetę Świątek.

 

   alt alt alt

alt alt alt

„Pierwsza pomoc w stanach nagłych”

 

 29 lutego w naszym gimnazjum, w ramach współpracy  ze Stacją Ratownictwa Medycznego FALCK w Sławnie, odbyło się szkolenie uczniów klas 2B i 2E z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w stanach zatrzymania układu oddechowo-krążeniowego.

 Szkolenie to nawiązywało do zdobytej już na lekcjach biologii wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii człowieka oraz odpowiedziało na zapotrzebowanie uczniów z zakresu edukacji zdrowotnej  w ramach realizacji programu Szkoły Promującej Zdrowie.

            Pod okiem ratowników medycznych FALCK, pana Krzysztofa Toty oraz kierownika stacji pana Grzegorza Świątka, uczniowie poznali zasady  udzielania pierwszej pomocy w stanach zatrzymania pracy układów krążenia i oddechowego u osób w różnym wieku. Mogli przećwiczyć  udrażnianie dróg oddechowych oraz przeprowadzanie masażu serca na fantomach medycznych niemowlaka, nastolatka i osób dorosłych.  Jak sami gimnazjaliści stwierdzili, do podjęcia próby udzielania pierwszej pomocy niezbędna jest im wiedza i odwaga, a taką można zdobyć tylko podczas zajęć praktycznych.

               Szkolenie przeprowadzone przez pracowników FALCK MEDYCYNA zapoczątkowało współpracę naszych placówek, w ramach której odbędzie się cykl szkoleń dla uczniów klas o profilu biologiczno-chemicznym.

           alt alt alt              alt alt alt 

Pij soki, będziesz wielki!

Twoje pożywienie powinno być lekarstwem,

a Twoje lekarstwo powinno być pożywieniem”

Hipokrates

Świeże soki z warzyw i owoców dostarczają łatwo przyswajalnych minerałów, witamin, enzymów, niezbędnych kwasów tłuszczowych, węglowodanów, białek i wielu innych związków. Odpowiednio wyciśnięte stanowią najlepszy żywy pokarm, jaki możemy sobie dostarczyć. Dzięki świeżym sokom nasz organizm szybko się regeneruje i szybko powraca do homeostazy. W rzeczywistości kluczową cechą soków jest ich świeżość, ponieważ zawierają one enzymy, które niszczy podwyższona temperatura (już od 47 stopni C). Pijąc soki z wyciśniętych na surowo owoców i warzyw, dostarczamy organizmowi nienaruszonych, aktywnych enzymów. Soki powinny być wyciśnięte bezpośrednio przed wypiciem za pomocą odpowiedniego urządzenia. W okresie chłodów można soki podgrzać do ok. 40 stopni C, wtedy działają rozgrzewająco na organizm, a zarazem zachowują wszystkie właściwości dietetyczne.

A oto niektóre tylko zalety eliksirów zdrowia. Soki z owoców cytrusowych, które zostały lekko obrane (zawierające białą otoczkę), są szczególnie bogate w bioflawonoidy, a także w odżywcze porcje witaminy C (kwasu askorbinowego). Sok marchewkowy posiada duże ilości witaminy A w formie beta-karotenu. Zielone soki są dobrym źródłem witaminy E. Wszystkie soki owocowe to bogactwo minerałów, takich jak: żelazo, miedź, potas, sód, jod, magnez, które występują w postaci przyswajalnej przez organizm oraz wspaniałe źródło enzymów.

Wyciskanie i sporządzanie soków może również zmotywować nas do oderwania się od telefonu lub ciągłego przesiadywania przed ekranem komputera czy telewizora, może również stać się przyczynkiem do spotkań towarzyskich w gronie osób, którym zależy na zdrowym i zgodnym z naturą stylu życia. Zatem na zdrowie i smacznego!

 

 

Szkoła promująca zdrowie (dokument w formacie *.pdf)

 alt

Standardy szkoły promującej zdrowie

Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania określone
w podstawach programowych kształcenia ogólnego i innych obowiązujących aktach prawnych i ponadto:

Pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie.

Zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający:
− uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu społeczności szkolnej (w tym rodziców) i społeczności lokalnej,
− skuteczności i długofalowości działań.

Prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności.

Tworzy klimat społeczny sprzyjający:
− satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników,
− zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników,
− uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej.

Tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników.

 

Koncepcja szkoły promującej zdrowie:

Według dokumentów programowych Światowej Organizacji Zdrowia Szkoła Promująca Zdrowie ma trzy główne cechy:

 

ž                  Edukacja zdrowotna jako nieodłączny element programu nauczania.

ž                  Etos zdrowia w szkole (czyli to wszystko, czego uczy przebywanie w szkole, a nie nauczyciel).

 

ž                  Współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną.

 

Nowy Model Szkoły Promującej Zdrowie

altźródło: www.ore.edu.pl

 

"Zdrowych Świąt!"

 

W Wielkiej Brytanii przeprowadzono badanie, które porównywało kaloryczność i wartości odżywcze świątecznych posiłków z różnych europejskich krajów. Okazało się, że nasza wigilijna kolacja zajęła wysokie trzecie miejsce – wyprzedzili nas tylko Francuzi i Czesi.

            Polskie menu wigilijne zawiera około 2400 kcal. Mogłoby wydawać się dużo, ale w porównaniu do brytyjskiego, które wynosi aż 6000 kcal, jest jak ubogi posiłek, ale czy mało smaczny? Na czym polega fenomen zdrowia polskiej wieczerzy?

            Po pierwsze, w większości polskich domów rezygnuje się z tłuszczów pochodzenia zwierzęcego i mięsa, które nie zawsze mają pozytywny wpływ na nasz organizm, więc już to czyni ją zdrowszą. Po drugie, większość osób pozostaje wierna tradycji i z roku na rok przygotowuje te same potrawy własnoręcznie. Jedzenie przyrządzone przez nas zawiera składniki doskonale znane, pochodzące ze sprawdzonych źródeł i pozbawione wielu niezdrowych dodatków. Po trzecie wigilijne menu to bogactwo składników odżywczych, wśród których znajdziemy, np. dobroczynne kwasy tłuszczowe, błonnik czy witaminy. Zatem świętujmy - na zdrowie! A oto polecane tradycyjne potrawy.

1. BARSZCZ CZERWONY jedna z najzdrowszych oraz najmniej kalorycznych potraw na stole wigilijnym. Oczywiście pod warunkiem, że przygotowywana jest na prawdziwych burakach, które mają wiele cennych witamin (np. witaminę C czy te z grupy B) oraz minerałów (wapń, potas, magnez). Zawarty w nich błonnik zapobiega zaparciom – warto wiedzieć, że przedostaje się do płynu podczas gotowania, więc nie musimy zjadać tu samych buraków. Te warzywa dobrze wpływają też na funkcjonowanie wątroby i pomagają zwalczać zgagę. Mają też właściwości przeciwnowotworowe.

2. RYBY - na stole wigilijnym królują przede wszystkim: karp, śledź, łosoś, dorsz, pstrąg czy szczupak. Ryby są źródłem między innymi białka i tych najcenniejszych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 (jest ich najwięcej w rybach tłustych). Kwasy omega-3 mają bardzo dobry wpływ na nasz organizm – redukują ryzyko wystąpienia niektórych chorób przewlekłych, np. układu krążenia czy nowotworów. Są bardzo ważne w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych i żywieniu niemowląt. Prawdę mówiąc, by uzyskać takie efekty, trzeba je jeść regularnie, ale może Wigilia to dobra okazja, by zacząć.

3. KAPUSTA – produkty, które zawierają (pierogi, uszka, łazanki, kapusta z grochem) są źródłem witaminy C i błonnika. Kapusta z grochem dostarczy nam przede wszystkim błonnika, a także wapnia iżelaza. Groch, jako roślina strączkowa, będzie doskonałym źródłem wysokiej jakości białka. Potrawa ta dobrze wpływa na naszą gospodarkę hormonalną, a także przyczynia się do zmniejszenia ryzyka miażdżycy i udaru. Aby zmniejszyć problem wzdęć, warto dodać przyprawy takie jak cząber, kminek czy majeranek.

4. PIERNIK I KUTIA - wśród słodkich dań polecany jest piernik i kutia. Ten pierwszy zawiera rodzynki iorzechy, które są źródłem witamin z grupy B, magnezu i błonnika, a zawarte w cieście przyprawy przyspieszają trawienie. Kutia, choć bardzo kaloryczna, zawiera wiele cennych witamin i składników odżywczych (zwłaszcza w maku), a wśród nich witaminę A, D, E, C, B1, B3, wapń, cynk, żelazo, magnez, błonnik czy nienasycone kwasy tłuszczowe. Potrawa ta pomoże w trawieniu i poprawi perystaltykę jelit.

5. KOMPOT Z SUSZU jest co prawda kaloryczny, ale jego pozytywny wpływ na organizm sprawia, że nie warto z niego rezygnować. Suszone owoce zawierają dużo błonnika, a także substancje, które pomogą nam strawić kolację. Kompot dostarcza nam węglowodanów, potasu, żelaza i wiele witamin (A, C, E i z grupy B)

6. PRZYPRAWY zawarte w potrawach wigilijnych – kminek, cząber, majeranek, lubczyk, pietruszka czy cynamon wspomagają trawienie, pobudzają produkcję soków żołądkowych i działają rozgrzewająco, dlatego warto sypnąć nimi szczodrze do naszych potraw wigilijnych*.

                                                                                                                     I. Pieńkos-Supieta

Zdrowych świąt Bożego Narodzenia oraz smacznych potraw

życzy

                                   Zespół do spraw promocji zdrowia                         

                                                                                        *Na podstawie artykułu Moniki Prześlakowskiej

 
English German Polish

nauczyciele

Logowanie